Als een jongetje van elf jaar zag Jeroen Zwartjes in 1982 de sciencefiction film ET van Steven Spielberg, over een eenzaam kind dat bevriend raakt met een buitenaards wezen. De film raakte een gevoelige snaar bij Zwartjes en vanaf dat moment stond voro hem vast dat zijn toekomst in de culturele wereld zou liggen. Wat hij toen nog niet wist was dat zijn emotionele ervaring alles te maken had met de omgeving waarin hij die film zag: een bioscoopzaal met een groot filmdoek, en allemaal mensen om zich heen die net als hij op dat moment gegrepen waren door het hartverscheurende en ontroerende verhaal.
Die collectieve, gelijktijdige ervaring is samengevat in het woord ‘beleving’. Dat is waar het in het werk van Zwartjes om draait. “Die ervaring heb je niet thuis als je op je tv-scherm, hoe groot ze tegenwoordig ook zijn, naar een film kijkt. Je beleeft film pas echt als je met andere mensen in een donkere zaal zit, dan voel je de energie.”
Als algemeen manager van cultureel centrum Elckerlyc is hij pas tevreden als bezoekers na afloop van een voorstelling het gemeenschappelijke gevoel hebben dat ze iets bijzonders hebben meegemaakt. Maar helaas heeft hij dat door van de pandemie nauwelijks nog waar kunnen maken. Hij trad op 1 juni 2020 officieel aan als algemeen manager, als opvolger van Hans van der Sande. Sindsdien heeft hij zegge en schrijve 68 filmbezoekers een fijne avond kunnen bezorgen en hen kunnen tracteren op de beroemde bitterballen. Alle andere geplande voorstellingen moesten als worden gecanceld.
Dat hij onder een minder gunstig gesternte aan zijn nieuwe job moest begonnen was lastig, maar hij is er de man niet naar om bij de pakken neer te gaan zitten. Houdt vooral oog voor de positieve dingen, is zijn motto. Het feit dat er half mei, hoe beperkt ook, door het kabinet een versoepeling van de coronamaatregelen is aangekondigd, is een stimulans om vooral vooruit te kijken. Vandaar zijn initiatief voor de Bikse Cultuurshow, die laat zien dat de huisgenoten zoals Werckwinckel en Dansschool Hilvarenbeek, maar ook de vaste bespelers van de theaterzaal, zoals Rauwkost, Wasko en de KlarinetNsemble, staan te trappelen van ongeduld om hun creativiteit te laten stromen.
Hij werkt ook al druk aan het programma voor het nieuwe seizoen, en zoals het er nu naar uitziet kunnen bezoekers in juni hun kaartjes reserveren. De kern van het programma zijn voorstellingen van lokale groepen, aangevuld met optredens van regionale of landelijke artiesten zoals cabaretiers en filmvoorstellingen. Zwartjes hoopt dat op enig moment de theaters weer helemaal, zonder beperking, open kunnen, maar hij waagt zich gezien de vele onzekerheden nog niet aan een voorspelling.
Zwartjes kijkt zelf ook reikhalzend uit naar het nieuwe seisoen, want dat Hilvarenbeek een dorp is dat bruist van de culturele activiteiten heeft hij door de pandemie alleen van horen en zeggen. Hij heeft er alle vertrouwen in, het wijd en zijd bekende culturele imago van Hilvarenbeek was voor hem reden te solliciteren op de vacature bij Elckerlyc.
CV
Jeroen Zwartjes (Wychen 1971) deed aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten de opleiding uitvoerend producent, specifiek voor televisie en film. Hij werkte vervolgens als Entertainment Manager bij het Dolfinarium in Harderwijk, Uitvoerend Producent bij Esther Brinkhorst Events en ruim zestien jaar als Manager Live Entertainment en Theaterproducties bij De Efteling. Hij was daar verantwoordelijk voor onder andere de publiekacts in het park van figuren als Pardoes en Roodkapje, maar ook de grote liveshows voor twaalfhonderd bezoekers. Hij was betrokken bij onder meer de productie van musicals als Sound of Music en Cinderella en werkte onder meer samen met Albert Verlinden van theaterproducent Endemol.